Vzťah medzi mäsitou stravou a rakovinou žalúdka
21.10.2009, 13:00, Redakcia
ZDROJ : Liga proti rakovine (Podľa NCI Cancer Bulletin 2006 spracoval Viliam Ujházy)
Vzťah medzi množstvom mäsa v strave a výskytom rakoviny vo viacerých lokalizáciach je už dávnejšie známy, doteraz však chýbali pozorovania na väčšom počte obyvateľov, ktoré by takéto závery potvrdili.
Teraz klinickí výskumníci uverejnili výsledky presných pozorovaní, ktoré sa realizovali na vzorke vyše pol milióna obyvateľov (521 457) v desiatich krajinách Europy. Počas šesť a pol ročného pozorovacieho obdobia sa u 35 až 70 ročných občanov zistilo 330 prípadov rakoviny žalúdka. Výskyt rakoviny bol rozdielny v prípade konzumácie tzv.červeného mäsa (hovädzie, bravčové, teľacie) a bieleho mäsa (hydina, ryby). V záveroch tohto rozsiahleho výskumu sa uvádza, že výskyt rakoviny žalúdka bol štatisticky vyšší u ľudí, ktorých strava obsahovala zvýšený prísun červeného mäsa (či už v celosti, alebo v mletej forme). Tento vzťah platil pre rakovinu v dolnej polovici žalúdka a najmä u ľudí, u ktorých sa zistila prítomnosť Helicobacter pylori. Tento mikrób je pôvodcom vzniku žaludočných vredov. Ak teda niekto konzumuje nadmerné množstvo tzv. červeného mäsa (bieleho mäsa sa to netýka) a dokáže sa u neho v žalúdku Helicobacter pylori (dôkazom prítomnosti protilátok v krvi), vystavuje sa zvýšenému riziku vzniku rakoviny žalúdka.
| Diskusia: "Vzťah medzi mäsitou stravou a rakovinou žalúdka" | ||
|---|---|---|
- Žiadne komentáre - | ||
| Pridať komentár | Zobraziť všetky komentáre |



