Je mlieko škodlivé?

19.01.2010, 13:54, Redakcia

ZDROJ : Liga proti rakovine, MUDr. Eva Siracká, DrSc.

Pred nedávnom sa v médiách objavila správa, že na základe štúdie, ktorá sa robila v Karolinska Institute v Štokholme, môže byť mlieko a mliečne výrobky rizikom pre vznik rakoviny prsníka, vaječníkov a prostaty.
 


Niektorí podnikaví propagátóri zdravej výživy túto informáciu predložili verejnosti ako potvrdený fakt. Liga proti rakovine SR sa obrátila na Medzinárodnú agentúru pre výskum rakoviny v Lyone, aby sa k tejto informácii vyjadril. Odpoveď je nasledovná: Výskumná oblasť diéta a rakovina je zložitá. Doterajšie výsledky, ktoré boli získané vo veľkom množstve štúdií potvrdzujú, že správna diéta môže znížiť riziko vzniku rakoviny o 8 – 12 %. Nových poznatkov pribúda, ale stále platí – menej tukov, červeného, údeného a presoleného mäsa, viac ovocia a zeleniny, a samozrejme vystríhať sa obezity a zvýšiť fyzickú činnosť. Je veľmi dôležité – a to platí pre celú vedu – nerobiť nikdy platné závery z jednej štúdie a treba byť kritický! Musíme mať prijateľný biologický mechanizmus a potrebujeme ho potvrdiť na množstve ďalších štúdií, ktoré zistia, či nejde o omyl alebo zle postavený výskum. A až po zhodnotení spoľahlivých údajov z množstva literatúry sa dá vo svetle nových dôkazov uvažovať o zmenách v určitých informáciách. Takže pite mlieko a jedzte mliečne výrobky bez obáv.

 
« Späť